Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Spánok a strava: 7 Potravín, ktoré podporujú kvalitný spánok

reklama:
Spánok a strava: 7 Potravín, ktoré podporujú kvalitný spánok
Spánok a strava: 7 Potravín, ktoré podporujú kvalitný spánok Foto: www.freepik.com

Nedostatok spánku je problém, ktorý trápi mnohých ľudí. Príčiny sú rôzne – pracovný stres, rušný spoločenský život alebo starostlivosť o malé dieťa. Keď však konečne príde čas na oddych, zaspávanie a kvalitný spánok môžu byť stále ťažko dosiahnuteľné. Našťastie, okrem byliniek existujú aj potraviny, ktoré môžu pomôcť zlepšiť spánok. Zamerajme sa na sedem potravín, ktoré podporujú kvalitný a hlboký spánok.

Nedostatok spánku je pre mnohých ľudí bohužiaľ bežným stavom. Niektorí sa stresujú kvôli prepracovanosti, iní vedú veľmi aktívny spoločenský a osobný život, a maminky zažívajú nedostatok spánku so svojimi bábätkami. Keď sa nakoniec zvládne nával práce, rušná aktivita ustane a bábätko sa naučí spať dlhšie, človek by si rád pospal a dohnal stratený spánok. Ale nie vždy sa dá ľahko vrátiť k jednoduchému zaspávaniu a hlbokému spánku, na ktorý sme boli zvyknutí. Spánok sa môže premeniť na problém – ťažkosti so zaspávaním, časté prebúdzanie a povrchový, prerušovaný spánok.

Napriek tomu nie je dobré hneď bežať k lekárovi a žiadať lieky na spanie. Okrem rôznych byliniek môžete vyskúšať aj niektoré potraviny. Aj keď lekári odporúčajú nejesť tri hodiny pred spaním, existujú potraviny, ktoré spánok naopak podporujú. Takže jedlo a spánok nemusia byť vždy proti sebe. Nechajme bokom obvyklé varovania pred kávou a silným čajom v popoludňajších a večerných hodinách, a zamerajme sa na potraviny, ktoré je naopak vhodné konzumovať.

Rozhodujúca látka ovplyvňujúca ľudský spánok je hormón melatonín, ktorý si telo dokáže vyrobiť. Na syntézu tohto hormónu je však nevyhnutná aminokyselina tryptofán, ktorú si telo samo nedokáže vyrobiť. Tryptofán je esenciálna kyselina, ktorú musíme získavať zo stravy. Ak je v našej strave málo tryptofánu, produkcia melatonínu je obmedzená – rovnako ako produkcia serotonínu, známeho ako hormón šťastia. Melatonín aj serotonín sú deriváty tryptofánu. Nedostatok spánku môže viesť k zlej nálade a metabolickým problémom. Tryptofán má pre telo aj ďalšie pozitívne účinky, my sa však zameriame na spánok. Melatonín sa nachádza aj v niektorých potravinách, no vplyvom žalúdočných štiav a pôsobením pankreasu sa môže čiastočne rozkladať a strácať svoje priaznivé účinky.

Tryptofán nájdeme v kešu orechoch, teľacom, jahňacom, morčacom a kuracom mäse, mlieku, pečive, syroch, banánoch, slnečnicových a tekvicových semienkach, ovsených vločkách, reďkovkách, špenáte a fazuli. Poďme sa teda pozrieť na niektoré z týchto potravinových zdrojov tryptofánu bližšie.

7 Potravín pre dobrý spánok:

  1. Kešu orechy: Výborný zdroj melatonínu, omega-3, vitamínov B1 a B2, mangánu a biotínu. Obsahujú tiež veľa horčíka, čo prispieva k zlepšeniu kvality spánku. Odporúčaná denná dávka je približne 30 gramov.
  2. Tekvicové semienka: 100 g semien obsahuje až 600 mg tryptofánu. Sú bohaté na zinok, vitamíny skupiny B, vitamín E, mangán, horčík, fosfor, meď a železo. Odporúčaná dávka je 30-40 g denne.
  3. Mrkva: Obsahuje alfa karotén, ktorý zlepšuje zaspávanie. Okrem toho obsahuje draslík a vitamín B6, ktoré tiež podporujú kvalitný spánok.
  4. Losos a treska: 100 g tresky obsahuje dennú dávku vitamínu B12, ktorý je dôležitý pre zdravý spánok. Losos obsahuje až 236 % odporúčanej dennej dávky vitamínu B12. Ryby sú tiež bohaté na omega-3, vitamín D a draslík.
  5. Rajčiny, pomaranče, grapefruity: Obsahujú antioxidant lykopén, ktorý zlepšuje kvalitu spánku a poskytuje ochranu pred oxidačným stresom. Lykopén je lepšie absorbovaný s rastlinným olejom.
  6. Kokosový olej a mlieko: Obsahujú kyselinu laurovú, ktorá ovplyvňuje hlboký a kľudný spánok. Kokosový olej obsahuje aj užitočné antioxidanty – fenolové zlúčeniny.
  7. Avokádo a špenát: Sú bohaté na horčík, ktorý pomáha pri znižovaní intenzity snov a zlepšuje kvalitu spánku. Špenát obsahuje aj množstvo ďalších prospešných látok.
reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 26. mája 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.