Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Pestrá a vyvážená strava pre vaše zdravé vlasy. Čo všetko by ste mali jesť?

reklama:
Pestrá a vyvážená strava pre vaše zdravé vlasy. Čo všetko by ste mali jesť?
Pestrá a vyvážená strava pre vaše zdravé vlasy. Čo všetko by ste mali jesť? Foto: www.freepik.com

Pre zdravé a dlhé vlasy je kľúčová pestrá a vyvážená strava, ktorá poskytuje dostatok kalórií a obsahuje správne množstvo makro- a mikroživín.

Čo by mal váš jedálniček obsahovať:

Vlasové fakty: V priemere vyrastú za mesiac asi o jeden centimeter. Denne ich vypadne 50 až 100 a každý z vlasov môže byť v inej rastovej fáze. Ich celkový vzhľad je ovplyvnený genetikou, ale aj životným štýlom a starostlivosťou o ne. Dnes sa zameriame konkrétne na stravu pre bohatú hrivu.

Čo do svojho jedálnička zahrnúť, aby ste sa tešili z kvalitnejších, pevnejších a dlhších vlasov, ktoré len tak niečo nezlomia? Konzultovali sme s Anetou Špínovou, absolventkou odboru výživa a potraviny Českej poľnohospodárskej univerzity v Prahe.

Alfa a omega je pestrá strava

Nielen kvôli štíhlejšej postave, ale aj kvôli kvalitným vlasom. „Nasledujúce makro- a mikro živiny sú podložené vedeckými štúdiami a majú pozitívny vplyv na zdravie vlasov,“ uvádza Aneta Špínová. P.S.: Benefitom navyše vám budú aj pevnejšie nechty a žiarivejšia pokožka. Aké špecifické živiny vyhľadávať? Z bielych rožkov a mliečnej čokolády kvalitné kadere mať nebudete. Naopak zo zdrojov bielkovín, strukovín a napríklad chia semienok môžete mať vlasy (s nadsadením) až do pása.

Strava by mala byť predovšetkým pestrá a poskytovať dostatok kalórií, ktoré v každom prípade pokryjú váš bazálny metabolizmus. Práve nedostatočná strava môže stáť za vypadávaním vlasov a ich zlou kvalitou.

Bielkoviny

„Vlasy sú tvorené prevažne keratínom, čo je proteín. Dostatočný príjem bielkovín je teda zásadný pre rast a kvalitu hrivy. Skvelé zdroje bielkovín zahŕňajú kuracie mäso, ryby, vajcia, mliečne výrobky, strukoviny, orechy a semienka,“ odporúča Aneta Špínová.

Ako si v jedálničku postrážiť dostatok bielkovín?

Omega-3

Kúzelné slovíčka omega-3 nenasýtené mastné kyseliny sa skloňujú často v oblasti zdravia aj krásy. „Tieto kyseliny podporujú zdravie pokožky hlavy a stimulujú rast vlasov. Nájdeme ich najviac v rybách (napr. losos, sardinky, makrela), ľanovom semienku, chia semienkach a vlašských orechoch,“ hovorí odborníčka.

Železo

Nedostatok železa môže viesť k vypadávaniu vlasov, ale aj k chudokrvnosti. Na nízke hladiny tohto minerálu môže poukazovať aj neustála únava. Kde železo nájdete? V mäse, šošovke, tekvicových semienkach, mandliach, špenáte či quinoe.

Vitamín D

Denne vypadne až 100 vlasov a je to úplne normálne. Pokiaľ ale vyčesávate chuchvalce vlasov a predtým sa to nedialo, môže to mať veľa príčin – od stresu a hormonálnych zmien až po nedostatok vitamínu D. Tento vitamín môžeme získať z tučných rýb, hovädzej pečene, syra, vaječných žĺtkov a fortifikovaných potravín (obohatených o výživové zložky), ako sú niektoré mliečne výrobky, obilniny a cereálie.

Zinok

Zinok je často súčasťou rôznych vitamínových zmesí pre krásne vlasy a nechty – a právom: „Táto minerálna látka je dôležitá pre rast a opravu tkanív, vrátane vlasov,“ potvrdzuje Aneta Špínová. Zdroje zinku zahŕňajú ustrice, hovädzie mäso, tekvicové semienka, šošovku, kakao, hrášok alebo cícer.

Vitamín E

Antioxidant, ktorý nájdete často v kozmetickej starostlivosti o pokožku tváre, pretože pomáha regenerovať a chrániť bunky pred oxidatívnym stresom. Vitamín E prospieva aj vlasom a vlasovej pokožke a nájdete ho v orechoch, semienkach, špenáte, avokáde a olejoch (repkový, slnečnicový, sójový).

Biotín

Vitamín H, teda biotín, tiež asi poznáte z vlasových doplnkov stravy. „Nedostatok biotínu môže viesť k lámavým vlasom a ich vypadávaniu,“ hovorí Aneta Špínová. Zdroje biotínu zahŕňajú kvasnice, vaječný žĺtok, pečeň, obličky, hovädzie mäso, orechy, strukoviny či obilniny.

Vitamín A

Vitamín A, ktorému sa hovorí retinol, je zázrak nielen na vrásky alebo akné. „Je dôležitý pre produkciu mazu, ktorý udržuje pokožku hlavy hydratovanú. Zdroje vitamínu A nájdeme v živočíšnych potravinách, ako sú pečeň či mliečne výrobky, alebo vo forme tzv. karotenoidov, ktoré sú prítomné v červenej, žltej, zelenej či oranžovej zelenine a ovocí (sladké zemiaky, mrkva, špenát, kel, paradajky, marhule, broskyne, mango…),“ vymenováva Aneta Špínová. Akurát pozor, aby ste to s ním neprehnali – jeho nadbytok by mohol naopak spôsobiť vypadávanie vlasov.

Keď už vlasy padajú

Metionín

Výpočet uzatvárame metionínom, esenciálnou aminokyselinou, ktorá v zdraví vlasov zohráva veľkú úlohu. „Je dôležitý pre ich rast a môže prispieť k prevencii vypadávania. Metionín je významný najmä vďaka svojmu obsahu síry, ktorá je nevyhnutná na tvorbu keratínu, hlavného stavebného proteínu vlasov, pokožky a nechtov,“ dodáva Aneta Špínová. Metionín môžete žiadať aj v lekárni a zaradiť ho do jedálnička ako doplnok stravy. Čo sa týka potravinových zdrojov, hľadajte ho v mäse, rybách a morských plodoch, vajciach a mliečnych produktoch.

Dodržiavanie týchto zásad vám môže pomôcť dosiahnuť zdravé a krásne vlasy. Pokiaľ máte pocit, že vám vlasy nadmerne vypadávajú, môže byť vhodné konzultovať tento problém s odborníkom.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 16. júna 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.