Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Osteoporóza: Tichý zlodej kostí! Naučte sa, ako sa brániť

reklama:
Osteoporóza: Tichý zlodej kostí! Naučte sa, ako sa brániť
Osteoporóza: Tichý zlodej kostí! Naučte sa, ako sa brániť Foto: depositphotos.com

Osteoporóza, známa aj ako tichý zlodej kostí, je závažné ochorenie, ktoré postihuje milióny ľudí na celom svete. Hoci si mnohí myslia, že sa ich netýka, môže sa prejavovať nenápadnými príznakmi, ktoré si ani nevšimnete. Ako teda zistiť, či sa vás osteoporóza týka a aké sú najlepšie spôsoby prevencie? V tomto článku sa dozviete všetko potrebné o osteoporóze, jej príznakoch, príčinách a prevencii.

Ako sa prejavuje osteoporóza

Osteoporóza je ochorenie charakterizované zníženou hustotou a pevnosťou kostí, čo vedie k ich zvýšenej krehkosti a riziku zlomenín. Pomenovanie pochádza z gréckeho „osteo“ (kosť) a „porosis“ (deravý), čo presne vystihuje stav kostí postihnutých touto chorobou. Ochorenie sa vyvíja pomaly a často bez príznakov. Môže sa prejavovať miernou bolesťou chrbta, zväčšujúcim sa zakrivením chrbtice a znižovaním výšky postavy až o 10 centimetrov.

Podľa Tomáša Philippa, vedúceho Kliniky reumatológie a rehabilitácie 3. lekárskej fakulty Univerzity Karlovej a Fakultnej Thomayerovej nemocnice, „Osteoporóza je tichý zlodej, ktorý často prebieha bez príznakov a prejaví sa až komplikáciami, ako sú zlomeniny stavcov, krčka stehennej kosti alebo zápästia. V Slovenskej republike je ročne viac ako 17 000 zlomenín krčka stehennej kosti a tento počet stále rastie.“

Čo spôsobuje osteoporózu?

Osteoporóza postihuje hlavne ženy po menopauze, ale aj mužov, hoci v menšej miere. Podľa Národného zdravotníckeho informačného portálu sa vyskytuje u 15 % päťdesiatročných žien a až u 40 % osemdesiatročných. Kvalitu kostí ovplyvňuje príjem vápnika, bielkovín a vitamínov. Pre deti do 10 rokov je odporúčaný príjem vápnika 500 mg denne, pre dospievajúcich od 11 do 18 rokov 1000 mg a pre dospelých nad 50 rokov 700-1200 mg.

Medzi ďalšie rizikové faktory patria fajčenie, podvýživa, nedostatok pohybu, ochorenia kĺbov, liečba kortikoidmi, ochorenia štítnej žľazy, príjem alkoholu a čiastočne aj cukrovka.

Ako predchádzať osteoporóze

Prevencia osteoporózy zahŕňa pravidelný pohyb a zdravú stravu bohatú na vápnik a vitamín D. Dôležité je striedať rôzne fyzické aktivity a posilňovať svaly, koordináciu a rovnováhu. Príjem vápnika môžete zvýšiť konzumáciou potravín ako mliečne výrobky, mak, orechy, sója, zelené nátierky, a prípadne aj užívaním doplnkov stravy.

Najlepším zdrojom vápnika sú vaječné škrupiny

Možno ich dávate slepicám alebo rastlinám, ale vaječné škrupiny obsahujú dostatok vápnika pre dospelú osobu na deň. Škrupiny treba zbaviť nečistôt a baktérií varením alebo pečením a potom ich rozdrviť na jemný prášok, ktorý môžete pridať do jedál. Vápnik z vaječných škrupín sa absorbuje o 64 % lepšie než z potravinových doplnkov.

Aké ďalšie potraviny sú bohaté na vápnik?

Medzi najväčšie zdroje vápnika patria mliečne výrobky, mak, lieskové orechy, mandle, kakao, sója, zelené nátierky ako kôpor, petržlenová vňať a pažítka. Odporúča sa vypiť 200 ml mlieka, 30 g syra alebo 150 ml jogurtu denne. Pri konzumácii mliečnych výrobkov je dôležité vyhnúť sa súčasnému príjmu pečiva, ktoré obsahuje polyfosfáty, čo môže znížiť absorpciu vápnika.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 13. júna 2024
K téme

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.