Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Chudnutie a hormonálna rovnováha: Prečo nízkotučná strava nestačí

reklama:
Chudnutie a hormonálna rovnováha: Prečo nízkotučná strava nestačí
Chudnutie a hormonálna rovnováha: Prečo nízkotučná strava nestačí Foto: www.freepik.com

Hoci fitness väčšina ľudí spája s chudnutím a formovaním postavy, v skutočnosti ide o omnoho viac. Zdravý životný štýl, ktorý zahŕňa správnu výživu a primeranú fyzickú aktivitu, vedie k celkovej pohode, šťastiu a sebavedomiu. Tento článok sa zameriava na najčastejšie chyby pri chudnutí a ich negatívny vplyv na hormonálnu rovnováhu, pričom ponúka efektívne riešenia na dosiahnutie trvalých výsledkov.

Pre väčšinu ľudí znamená fitness najmä zbavenie sa prebytočných kilogramov, odstránenie tukových záhybov a dosiahnutie krásnej postavy. Aj keď sa stále dozvedáme, že pekná postava je iba vedľajším efektom celkovej starostlivosti o zdravie, otázka chudnutia je stále veľmi aktuálna. Pre mnohých je táto otázka oprávnená, pretože ak máme nadbytočné kilogramy a vysoké percento tuku, dosiahnutie ďalších fitness cieľov je naozaj ťažké, ak nie nemožné.

Staré mýty o chudnutí

„Stará škola“ ešte stále propaguje výdaj kalórií ako základnú podmienku chudnutia. Na internete a v rôznych časopisoch nachádzame množstvo článkov o tom, ako čo najviac spáliť kalórií, ako prijímať čo najmenej kalórií, prečo jesť menej tučné jedlá a ako cvičiť pravidelne a intenzívne. V dôsledku toho si mnohí ľudia vytvárajú obraz chudnutia postavený na troch pilieroch:

  • časté a dlhé cvičenie (napríklad ranný beh)
  • zníženie príjmu tukov
  • intenzívne cvičenie za každú cenu – ráno behať, večer po dlhom dni cvičiť

Spánok, odpočinok a celková pohoda sa často dostávajú do úzadia, čo môže viesť až k úzkosti. Pri tom už dávno vieme, že chudnutie nie je len o kalóriách.

Hormonálna rovnováha a jej význam

Na dlhodobé a trvalé chudnutie, zvýšenie celkovej vitality a zdravia pôsobí množstvo faktorov, z ktorých hlavným je hormonálna rovnováha. Narušenie hormonálnej rovnováhy vedie k zmenám stravovacích návykov a zníženiu aktivity, čo spôsobuje problémy s nadváhou. V tomto článku si povieme, ako tri najčastejšie spôsoby chudnutia narúšajú hormonálnu rovnováhu a bránia dosiahnutiu optimálnej formy.

Strava s nízkym obsahom tuku

V obchodoch nachádzame jogurty s obsahom tuku 3,5 % a 0 %. Aký si vyberie žena, ktorá chce schudnúť? Pravdepodobne ten s 0 % tuku. Reklamy na potraviny sľubujúce štíhlu postavu väčšinou propagujú odtučnené alebo nízkotučné produkty. Avšak nízky obsah tuku v strave negatívne ovplyvňuje hormonálnu rovnováhu. Znižuje sa produkcia hormónu testosterónu, ktorý podporuje svalovú hmotu a sexuálnu aktivitu. Nízky testosterón vedie k hromadeniu viscerálneho tuku, čo vážne ohrozuje zdravie. Taktiež sa znižuje svalová hmota, čo obmedzuje bazálny metabolizmus a vedie k nadmernému priberaniu.

Nedostatok tuku v strave tiež zvyšuje hladinu kortizolu, známeho ako „stresový hormón“. Kortizol spôsobuje ukladanie tuku v oblasti brucha a stratu svalovej hmoty. Nízky príjem tukov tiež znižuje produkciu hormónu DHEA, ktorý pomáha udržiavať zdravú hmotnosť a môže sa premieňať na testosterón.

Príliš časté a intenzívne cvičenie

Mnohí ľudia, ktorí sa rozhodnú schudnúť, začnú ráno behať alebo chodia na skupinové cvičenia niekoľkokrát denne. Časté a dlhé kardio cvičenia však môžu viesť k prejedaniu a narušeniu hormonálnej rovnováhy. Znižuje sa produkcia testosterónu a DHEA a zvyšuje sa hladina kortizolu. Príliš časté cvičenie tiež znižuje produkciu hormónu tyroxínu, ktorý podporuje metabolizmus a znižuje hladinu cholesterolu. Nedostatok tyroxínu spôsobuje bolesti svalov, suchú pokožku a lámavé vlasy a nechty.

Nedostatok spánku a chronický stres

Proces chudnutia môže byť stresujúci a viesť k pocitom nespokojnosti so sebou samým. Príliš dlhé tréningy alebo cvičenie v neskorých večerných hodinách môžu negatívne ovplyvniť kvalitu spánku. Nedostatok spánku a chronický stres vedú k zníženiu hladiny testosterónu, tyroxínu a DHEA a k zvýšeniu hladiny kortizolu. Zvýšená hladina inzulínu spôsobuje ukladanie tuku a chronickú únavu. Nedostatočný spánok tiež znižuje produkciu rastového hormónu, ktorý podporuje rast svalov a regeneráciu tkanív.

Záver

Orientácia len na kalórie a extrémne snahy o chudnutie môžu spôsobiť vážne zdravotné problémy. Dosiahnutie zdravej hmotnosti a hormonálnej rovnováhy je možné pomocou vyváženej stravy, primeraného cvičenia a dostatočného odpočinku. Udržiavanie tých správnych hodnôt je dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje trpezlivosť a dôslednosť.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 6. júla 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.