Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Čerešne: Sezónne ovocie plné vitamínov a antioxidantov!

reklama:
Čerešne: Sezónne ovocie plné vitamínov a antioxidantov!
Čerešne: Sezónne ovocie plné vitamínov a antioxidantov! Foto: www.freepik.com

Sezónne a lokálne potraviny sú základným pravidlom pre každého výživového poradcu. V júni konečne dozrieva prvé ovocie aj na našich záhradách, a šťavnaté čerešne sú na čele zoznamu. Okrem výbornej chuti majú aj množstvo zdravotných benefitov, ktoré vás môžu prekvapiť. Zistite, prečo by ste ich mali zahrnúť do svojho jedálnička a ako vám môžu pomôcť zlepšiť zdravie.

Sezónne čerešne: Prečo by ste ich mali jesť a ako prospievajú vášmu zdraviu

Jedenie sezónnych a lokálnych potravín je pravidlom, ktoré vám odporučí každý výživový poradca. V júni konečne dozrievajú prvé ovocné plody aj v našich záhradách, a čerešne sú medzi nimi najobľúbenejšie. Ich vynikajúca chuť a mnoho zdravotných benefitov z nich robí ideálny prírastok do vášho jedálnička.

Čerešne a ich výživová hodnota

Čerešne sú obľúbené pre svoju sladkú chuť a šťavnatosť. Sú bohaté na vitamíny a minerály, ktoré prospievajú vášmu zdraviu. Preferujte čerstvé alebo mrazené plody, pretože sušené čerešne a ovocné nektáre často obsahujú pridané sladidlá a konzervanty.

Čerešne a hmotnosť

Každý, kto si stráži svoju líniu, bude nadšený, pretože čerešne, aj napriek ich sladkej chuti, obsahujú len 271 kJ na 100 gramov. Majú nízky glykemický index a obsahujú vlákninu podobnú jablkám či banánom. Pomáhajú tiež znižovať zlý cholesterol. Čerešne sú bohaté na antokyany, ktoré znižujú množstvo tuku v tele a cievach.

Hydratácia a osvieženie

Čerešne obsahujú viac ako 80 % vody, čo ich robí skvelým prostriedkom na hydratáciu a osvieženie organizmu. Avšak, dodržiavajte staré odporúčanie a nepite na čerešne, pretože môžu fermentovať a spôsobiť tráviace problémy.

Boj proti únave a lepší spánok

Z minerálnych látok sú čerešne bohaté na draslík, ktorý pomáha bojovať proti únave a podráždeniu. Športovci ocenia, že čerešne zabraňujú poškodeniu svalov, opotrebovaniu kĺbov a kŕčom. Obsahujú tiež brom a melatonín, ktorý podporuje hlboký spánok. Melatonín a tryptofán, ktorý sa nachádza v čerešniach, napomáhajú zlepšovať kvalitu spánku a predchádzať nespavosti.

Ochrana srdca a čistenie krvi

Čerešne sú bohaté na antioxidanty, antokyany a vitamín C, ktoré chránia bunky pred voľnými radikálmi, posilňujú cievy a srdce, čistia krv, pečeň a obličky. Pomáhajú znižovať krvný tlak a chránia pred mozgovou mŕtvicou. Preventívne sa odporúča pitie nesladeného 100% čerešňového džúsu alebo čerstvej šťavy (stačí 60 ml denne). Čerešne môžu pôsobiť preventívne aj proti rakovine, vďaka obsahu flavonoidov a kyseliny ellagovej.

Protizápalové účinky

Čerešne pomáhajú chrániť telo proti rôznym druhom zápalov. Úľavu môžu priniesť pri parodontóze, artritíde, reumatizme, zápaloch močových ciest a dýchacích ciest. Majú antivírusové a antimikrobiálne účinky, zlepšujú trávenie, zbavia zápchy a pomáhajú detoxikovať telo. Ich protizápalové a antioxidačné vlastnosti fungujú podobne ako ibuprofen, no bez vedľajších účinkov.

Podpora štítnej žľazy a prevencia bolestí

Čerešne obsahujú jód, ktorý má blahodarný vplyv na štítnu žľazu a predchádza bolestiam chrbtice pri sedavom zamestnaní. Jód nájdete aj v rybách, vajciach, brokolici a ďalších potravinách.

Prevencia Alzheimerovej choroby

Pól šálky tmavého ovocia denne môže predchádzať degeneratívnym zmenám mozgu, ako je Alzheimerova choroba. Okrem čerešní sú prospešné aj čučoriedky, ríbezle, ostružiny, maliny a jahody.

Pomoc pri dne

Čerešne, vďaka antokyanom, zmierňujú prejavy dny tým, že znižujú množstvo kyseliny močovej. Rovnako pomáhajú aj višne a maliny. Pri problémoch si doprajte plný šálok čerstvých plodov.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 8. júna 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.