Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Artičok: Superpotravina pre zdravý mozog a žlčník

reklama:
Artičok: Superpotravina pre zdravý mozog a žlčník
Artičok: Superpotravina pre zdravý mozog a žlčník Foto: depositphotos.com

Artičok, možno na prvý pohľad exotický a neznámy, je v skutočnosti úžasnou superpotravinou plnou zdravotných benefitov. Jeho konzumácia podporuje funkciu mozgu, žlčníka a celkovo prispieva k zdraviu. Prečítajte si, prečo by ste mali tento unikátny plod zaradiť do svojho jedálnička a ako ho správne pripraviť.

Jedli ste už niekedy artičok? Možno vám to slovo niečo hovorí, ale neviete presne, čo si pod ním predstaviť. Je to škoda, pretože artičoky sú pre naše zdravie nesmierne prospešné. Predstavíme vám niekoľko dôvodov, prečo by ste ich mali zaradiť do svojho jedálnička.

Čo je to artičok?

Artičok na prvý pohľad pôsobí exoticky, možno až mimozemsky. Niet divu – je príbuzný s obyčajným bodliakom. Jeho lodyha môže presahovať jeden meter a chutným plodom je nažka. Artičoky sa pestujú hlavne v teplejších oblastiach, pretože mrazy pod -10 stupňov Celzia im nesvedčia. Pochádzajú zo Stredomoria a ich plody sa spracovávajú podobne ako zelenina.

Artičok podporuje funkciu mozgu aj žlčníka

Artičoky sú právom zaradené medzi superpotraviny. Obsahujú totiž vysoké množstvo antioxidantov, dokonca viac ako červené víno alebo čokoláda. „Konzumáciou artičokov dostávame do tela látky ako rutín, quercetín či antokyány. Tieto látky podporujú imunitný systém, chránia pred srdcovo-cievnymi chorobami a sú prevenciou proti rakovine,“ vysvetľuje lekárka Lucie Nováková. Artičoky sú tiež bohaté na vlákninu a obsahujú látku cynarín.

„Cynarin pomáha pri produkcii žlče a urýchľuje pohyb zvyškov potravy v črevách, čo výrazne pomáha od nadúvania,“ dopĺňa doktorka Nováková. Cynarin prospieva pečeni a zlepšuje prietok žlče.

Artičoky sú tiež bohaté na mangán, dôležitý pre správne využitie živín z jedla. „Ak chcete schudnúť, artičok je pre vás ideálny – správne fungujúci metabolizmus je totiž kľúčom k úspechu. Obsahujú aj vitamín K, ktorý udržuje zdravé kosti a podporuje ich rast,“ oznamuje Nováková.

Okrem toho artičoky obsahujú draslík, ktorý pomáha udržiavať rovnováhu elektrolytov v tele. Sú tiež prospešné pre pacientov s vysokým cholesterolom. Vitamín K je dôležitý pre kognitívne funkcie a správne fungovanie mozgu.

Ako artičok jesť?

Pod nevábnou šupkou artičoka sa skrýva jemná dužina. Bohužiaľ sa do nej nemôžete hneď zahryznúť – príprava artičokov v kuchyni vyžaduje trochu času. Môžete ich povariť a preliať maslom, alebo je sterilizované použiť ako prílohu na pizzu.

Artičoky sa dajú tiež pripraviť ako ragú, ugrilovať alebo pridať do polievok. Receptov, ako si na artičokoch pochutnať, nájdete na internete veľa. Varenie s artičokami nie je pre žiadne fast foodery – treba sa s nimi trochu pohrať, ale výsledok stojí za to.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 26. mája 2024
K téme

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.