Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako sa starať o telo pred a počas tehotenstva: 6 dôležitých rád

reklama:
Ako sa starať o telo pred a počas tehotenstva: 6 dôležitých rád
Ako sa starať o telo pred a počas tehotenstva: 6 dôležitých rád Foto: depositphotos.com

Správna starostlivosť o svoje telo pred a počas tehotenstva má zásadný vplyv na fyzické a psychické zdravie matky aj dieťaťa. Výber vhodných potravín, správna výživa, pohyb a eliminácia rizikových faktorov sú kľúčové pre pohodové tehotenstvo. Týchto 6 rád vám pomôže udržať sa v dobrej kondícii a chrániť svoje zdravie aj zdravie vášho dieťaťa.

Obdobie tehotenstva a narodenie zdravého dieťaťa sú jednými z najkrajších a najdôležitejších momentov v živote každej ženy. Ako sa počas tehotenstva udržať v dobrej fyzickej i duševnej kondícii, na čo nezabúdať a pred čím sa mať na pozore, aby nebolo ohrozené nenarodené dieťa ani nastávajúca matka?

Týchto 6 rád sa oplatí poznať:

  1. Kyselina listová a ďalšie vitamíny

Pred otehotnením a počas tehotenstva je dôležité zaradiť do každodennej stravy bohaté zdroje vitamínov a minerálov. Najmä kyselina listová je kľúčová pre správny vývoj dieťaťa. Jej dostatok podporuje tvorbu folátov, ktoré sú nevyhnutné pre delenie buniek, rast tkanív a krvetvorbu. Kyselina listová pomáha predchádzať vrodeným vývojovým vadám, ako je napríklad rázštep chrbtice.

Kvalitnými zdrojmi kyseliny listovej sú zelená listová zelenina, kivi, avokádo, hrášok, červená repa, mliečne výrobky, semená a orechy. Lekár vám pravdepodobne odporučí aj doplnok stravy s aktívnou formou kyseliny listovej.

  1. Sledujte svoju hmotnosť

Pamätajte, že tehotenstvo neznamená, že musíte jesť za dvoch. Udržiavaním zdravej hmotnosti predídete mnohým komplikáciám. Výrazný nárast hmotnosti, nadváha alebo obezita môžu zvýšiť riziko tehotenskej cukrovky a vysokého krvného tlaku. Tiež je vyššie riziko vzniku cukrovky 2. typu a chronickej hypertenzie v neskoršom veku.

  1. Sledujte príjem železa

Železo je počas tehotenstva kľúčové pre zásobovanie matky aj dieťaťa kyslíkom. Potreba železa sa v tehotenstve zdvojnásobuje, a preto je dôležité, aby ste ho prijímali dostatok, najmä ku koncu tehotenstva. Nedostatok železa môže spôsobiť predčasný pôrod a nízku pôrodnú váhu dieťaťa.

Železo nájdete v červenom mäse, strukovinách, celozrnných obilninách a listovej zelenine. Vstrebávanie železa podporíte, ak ho skombinujete s potravinami bohatými na vitamín C, napríklad k mäsu pridajte brokolicu alebo kapustový šalát. Pred užívaním doplnkov stravy s obsahom železa sa poraďte so svojím lekárom.

  1. Investujte do pohodlných topánok

Počas tehotenstva dochádza v dôsledku hormonálnych zmien k zvýšenej elasticite mäkkých tkanív. S narastajúcou hmotnosťou je kladený veľký tlak na malé kĺby nôh, čo môže viesť k plochej nohe a opuchom. Vaša noha sa môže zväčšiť o jednu veľkosť. Preto by ste mali nosiť pohodlné topánky, ktoré nespôsobujú ďalšie problémy.

  1. Zostaňte aktívna

Pravidelná fyzická aktivita je počas tehotenstva veľmi dôležitá. Ženy, ktoré cvičia, majú nižšie riziko komplikácií ako preeklampsia, vysoký krvný tlak, tehotenská cukrovka alebo predčasný pôrod. Medzi vhodné aktivity patrí plávanie, chôdza, vodný aerobik, jóga alebo pilates pre tehotné.

  1. Vyhýbajte sa toxínom

Počas tehotenstva je váš imunitný systém oslabený, a preto je dôležité chrániť seba aj dieťa pred infekciami z potravín. Vyhýbajte sa nedostatočne tepelne spracovanému mäsu a morským plodom, paštétam, majonézovým šalátom, mäkkým a zrejúcim syrom, nepasterizovanému mlieku, smotanovej zmrzline a nedovareným vajciam. Samozrejmosťou je vyhýbať sa fajčeniu a alkoholu, a obmedziť príjem kofeínu.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 30. mája 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.