Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako každý deň prežiť na maximum: 10 overených tipov

reklama:
Ako každý deň prežiť na maximum: 10 overených tipov
Ako každý deň prežiť na maximum: 10 overených tipov Foto: www.freepik.com

Každý deň môže byť výnimočný, ak vieme, ako na to. Prinášame vám tipy, ktoré vám pomôžu premeniť každý deň na najlepší možný. Od správneho ranného rituálu až po večerné cvičenie vďačnosti – tu je všetko, čo potrebujete vedieť.

Žiadny deň nemôže byť úplne zlý

Budha hovorieval: „Každé ráno sme znovuzrodení. To, čo robíme dnes, je najdôležitejšie.“ Keď z toho vyjdeme, nemôže byť žiadny deň úplne zlý. Vždy sa dá nájsť niečo, čo bolo dôležité, čo malo zmysel a čo nás niekam posunulo, aj keď sme práve neprežívali svoje najšťastnejšie chvíle.

Uhol pohľadu

Deň bude vždy taký, aký si ho urobíme. Má to ale háčik. „Záleží na množstve vecí. Na našich endorfínoch a dopamíne, na tom, ako sme sa vyspali, na tom, akými ľuďmi sme obklopení, na zdravotnom stave a veku, na ročnom období. Vždy je však pritom podstatný uhol pohľadu. Buď sa rozhodneme na väčšinu zážitkov, ktoré nám dni prinášajú, pozerať skôr pozitívne a s nadhľadom, alebo negatívne, vyčítavo a porazenecky. Sami si potom môžeme odpovedať, čo je pre nás lepšie,“ hovorí psychológ Martin Janda.

Uzdravujúca rutina

Tým, ako stráviť deň, aby nám prinášal čo najviac pozitívneho, ako ho správne prežiť a zostaviť, sa zaoberá množstvo odborníkov, od psychológov cez sociológov, lekárov až po ekonómov. V jednej veci sa všetci zhodujú: Je blahodárne, keď do svojich dní vnesieme dostatok zdravej rutiny. „Ide o veci, činnosti a úkony, ktoré sa opakujú v rovnakom čase, prinášajú nám pocit kontroly nad časom i situáciou, upokojujú nás a pomáhajú si deň lepšie naplánovať,“ vysvetľuje známy britský kouč Barry Dunlop.

Tu je príklad: Dobré je vstávať v rovnakom čase, zacvičiť si, dať si zdravé raňajky, po obede sa na 15 minút prejsť a tak by sme mohli pokračovať až k večernej rekapitulácii všetkého, čo nás stretlo, ak plánom na ďalší pekný deň.

15 minút slnka

Prevažná väčšina ľudí potrebuje na pocit krásneho dňa, pohody a dobrej nálady slnečný svit. Ten je nutný aj kvôli tvorbe drahocenného vitamínu D. Déčko sa v koži začína tvoriť po 10 až 15 minútach slnenia. Pobyt na slnku dvakrát týždenne po dobu 20 minút by potom mal zaistiť telu dostatočné množstvo vitamínu D. S vekom ale klesá schopnosť pokožky tvoriť déčko.

Pravidelná strava

Pre perfektné dni je potrebná zdravá a primeraná strava. Kalorický príjem by sa mal odvíjať podľa pohlavia, veku a fyzickej aktivity od 1470 kcal do 2440 kcal. A koľkokrát denne jesť? Odborníci radia tri až päť porcií. „Nevynechávajte hlavné jedlá, teda raňajky, obed a večeru. Pokiaľ vás netrápi vlčí hlad do ďalšieho jedla, nezaraďujte desiaty,“ radí nutričná terapeutka Petra Stibůrková.

Každé sústo by sme pritom mali 15-krát požuť. Pocit zasýtenia sa totiž dostavuje po 15 minútach od začiatku jedla. Keď sa túto dobu naučíme umelo predlžovať vedomým žuvaním, pocit sýtosti sa dostaví skôr, a my toho toľko nezjeme. Za jeden rok potom môžeme len touto zmenou žuvania zhodiť až 10 kg bez ďalších zmien v stravovaní.

Pitný režim

Bez vody nám dobre nebude, takže za normálnych okolností by sme mali vypiť približne dva až tri litre vody za deň. „Približne liter prijmeme v potravinách a 1,5 až 2 litre potom zostávajú na nápoje. Určitý podiel vody sa vytvorí aj v rámci metabolizmu – je to od 20 do 300 ml,“ vypočítava odborníčka na výživu Hana Málková. Keď za deň vypijeme menej ako liter, hrozia nám vážne zdravotné problémy.

Kondícia

Aby sme mohli prežívať krásne dni, musíme si zaistiť čo najlepšiu fyzickú kondíciu. Ako? Najmä pohybom. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča pohyb minimálne 30 minút strednej intenzity, a to päťkrát týždenne. „Za stredne intenzívnu môžeme považovať chôdzu, pri ktorej nemusíme lapať po dychu a zvládneme hovoriť v krátkych vetách,“ vysvetľuje trénerka a prezidentka Českého zväzu aerobiku a fi tness Jana Havrdová. Vynikajúca je aj rutina fyzického pohybu aj pri sedavej práci – krátke rozcvičky, napríklad vždy po dvoch hodinách, alebo horúci trend „chodiacich schôdzok“. Čo to znamená? Namiesto schôdzky v zasadačke je možné navrhnúť stretnutie na prechádzke.

Spánok

Na krásny deň sa treba vyspať. Dospelý človek potrebuje spať asi sedem hodín. A to nielen kvôli odpočinku: „Počas spánku totiž mozog odplavuje toxíny, ktoré vznikajú v priebehu dňa a ktorých hromadenie by ho mohlo poškodzovať. Znižuje sa tak riziko niektorých degeneratívnych ochorení, vrátane Alzheimerovej choroby,“ vysvetľuje popredná česká odborníčka na spánok profesorka Soňa Nevšímalová. „Dostatočný spánok pomáha mozgovým spojeniam zostať v kondícii a pracovať naplno, obzvlášť ak sa človek počas dňa niečo učil a potrebuje si zapamätať nové veci a činnosti,“ dodáva neurologička.

Opakovanie

Avšak aby sme si zdravú rutinu vôbec zaviedli, treba užitočné činnosti a návyky opakovať. „Na získanie nového a pevného návyku je potrebných asi 21 dní. Keď toto obdobie prekonáte, už sa nebudete chcieť vracať k starým schémam,“ radí psychoterapeut Petr Řehák. Platí to aj pre celý šťastný deň: Čím častejšie si privstanete, zacvičíte si, budete si v práci robiť prestávky, vymeníte cukor za zeleninu, líhať v rovnakom čase, tým lepšie sa budete cítiť a svoj deň označíte za perfektný.

Smiech

Čo je lepším sprievodcom perfektného dňa ako smiech? Deti sa smejú 400-krát denne, my dospelí podľa odborníkov len asi 15-krát, väčší smieškovia potom 100-krát. Smiech okrem toho, že pôsobí proti stresu, zápalom a spúšťa samoozdravné procesy v tele, posilňuje aj imunitu. Dve minúty smiechu znamenajú pre telo to isté ako 20 minút joggingu. Smiech tiež znižuje bolesť.

Silný smiech uvoľňuje do tela látky, ktoré pôsobia ako anestetiká. V USA liečbu smiechom zvanú gelototerapia využívajú celé nemocnice. Smiech by mal byť úprimný, ale slávny psychiater Karel Nešpor sa zastáva aj toho predstieraného: „Zámerne navodený smiech má v spoločenskom styku svoju cenu. Môže uľahčiť to, aby spolu ľudia lepšie vychádzali. To, že sa na seba politici nacvičene zubia, je lepšie, ako keby na seba jačali.“

Cvičenie 3 dobré veci

A na záver krásneho dňa? Aby aj ten nasledujúci stál za to? Slávny psychológ Martin Seligman radí večerné cvičenia nazvané Tri dobré veci. Každý večer pred spaním si do bloku napíšte tri veci, ktoré sa vám počas dňa podarili, za ktoré môžete byť vďační, životu aj sami sebe. Môže to byť čokoľvek, pokojne aj maličkosti typu „šla som pešo do práce“. K tomu si odpovedzte na otázku, prečo sa pozitívna udalosť stala. Napríklad preto, že máte pevnú vôľu a pešo ste išli, aj keď vonku nebolo práve veľmi pekne. S negatívnymi zážitkami to robíme často a prirodzene, spomíname na nepodarené veci, trapasy a problémy. Prehrávame si ich večer, ťažko sa nám potom zaspáva.

Tak prečo to neskúsiť obrátene a neprehrávať si to, čo sa počas dňa podarilo? Potom sa nám bude lepšie odpočívať a zase ďalší deň má šancu byť tým najlepším. „Daj každému dňu príležitosť, aby sa stal najkrajším dňom tvojho života,“ to vedel už spisovateľ Mark Twain.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami zo Zivotsdetmi.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Monika Rybárová
Autor Dátum 14. júna 2024

Som milovníkom dobrých rád a nápadov. Svojimi článkami už roky prispievam redakcii a pomáham ľuďom uľahčiť si každodenný život.

Zivotsdetmi.sk
Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.